Sterilizare

Siguranta pacientilor reprezinta prioritatea noastra principala si de aceea acordam o atentie sporita si un control strict in mentinerea la cele mai inalte standarde a procesului de igiena si sterilizare.

sterilizare-1
Abordarea profesionala dar mai ales morala a acestui capitol, are la baza reglementarile europene si americane pe care le urmam si adesea le depasim prin utilizarea de protocoale avansate si a unei tehnologii de dezinfectie si sterilizare moderne si sofisticate.
Nu intamplator, soldatii americani din bazele NATO de pe teritoriul Romaniei ne-au ales pentru tratamentele lor dentare.

Protocolul de sterilizare in clinicile Implantodent se realizeaza in conformitate cu reglementarile ADA (American Dental Association) si CDC (Centers for Disease Control and Prevention), precum si in conformitate cu norma europeana EN 15883, respectand legislatia romaneasca (ord. 261/2007) in vigoare.

sterilizare-2
Procesul de sterilizare in clinicile Implantodent este in permanenta controlat si monitorizat, atat intern cat si extern, prin dubla sau chiar tripla verificare. Folosind metode foarte riguroase de dezinfectie si sterilizare, in conformitate cu reglementarile guvernamentale in materie de igiena in unitatile medicale, protejam sanatatea pacientilor dar si a angajatilor nostri. Salile de sterilizare sunt special proiectate, fiind impartite in zone distincte, septice si aseptice, pentru a preveni orice risc de contaminare accidentala sau incrucisata.

sterilizare-3
Normativa EN 554 defineste sterilizarea ca fiind procesul in urma caruia probabilitatea de existenta a unui microorganism (inclusiv a unuia in stare vegetativa – spor) sa fie mai mica de 1 la 1.000.000.

Unele dintre tehnicile utilizate in mod curent includ:
– Utilizarea pe scara larga a echipamentelor de protectie si a consumabilelor de unica folosinta care dupa utilizare se arunca;
– Imersia instrumentarului utilizat in recipienti speciali in care se gasesc dezinfectanti speciali si clatirea ulterioara a acestuia in masini speciale de spalat instrumentarul medical;

sterilizare-4
– Curatarea meticuloasa si dezinfectarea automata a instrumentarului inainte de sterilizare sub jet de abur si in aparate speciale cu ultrasunete;

sterilizare-5

– Inspectia individuala a fiecarui instrument dezinfectat si ambalarea in pungi speciale prevazute cu marker de sterilizare;
sterilizare-6
– Sterilizarea instrumentelor in autoclave clasa B (cele mai eficiente) prevazute cu calculator care monitorizeaza si inregistreaza fiecare detaliu al procesului de sterilizare;
sterilizare-7
– Dezinfectarea, lubrefierea si sterilizarea interna si externa a instrumentarului rotativ (piese si turbine) in autoclave speciale;
sterilizare-8
– Etichetarea si depozitarea instrumentarului steril in spatii special amenajate.

sterilizare-9

Sfaturi pentru evitarea contaminarii in cabinetul dentar:

– nu va dati acordul inceperii tratamentelor dentare fara sa controlati daca instrumentarul este sigilat in folii speciale prevazute cu marker de sterilizare pe care se afla notate data si ora in care a fost efectuata sterilizarea;
– urmariti cu atentie daca personalul medical si-a dezinfectat mainile prin spalare cu apa si sapun si ulterior cu o substanta dezinfectanta pentru tegumente;
– monitorizati procedurile de incepere ale tratamentului – medicul trebuie sa-si puna echipamentul de protectie in fata dvs., iar recipientii cu manusi si masti vor fi intotdeauna la vedere. La fel, asistenta de cabinet, dupa ce a incheiat etapa de pregatire a cabinetului , va trebui sa poarte echipament de protectie (obligatoriu halat, boneta, manusi si masca);
– pregatirea lucrului se face „la vedere” – paharul va fi de unica folosinta si va fi scos in fata dvs din suportul special (nu acceptati pahare de sticla, sub niciun motiv), cutia de servetele va fi in campul vizual, instrumentarul (truse, ace, clesti, etc) va fi asezat sigilat pe masa de lucru, instrumentarul rotativ (turbine, piese) va fi adus sigilat si montat de catre medic sub ochii dvs.;
– asigurati-va ca respectivul cabinet detine aparatura performanta de sterilizare (autoclave, recomandat clasa B), de filtrare si dezinfectie a aerului (ventilatie sau climatizare prevazute cu filtre medicale, lampi germicide cu ultraviolete), pardoseli speciale antibacteriene si compresor medical (piesele rotative sunt antrenate de aer si ar fi corect sa va asigurati asupra calitatii aerului care „intra” in gura dvs.);
manusile de consultatie, ca si cele sterile, sunt de unica folosinta. Ele au rolul de a proteja medicul in cazul celor de consultatie insa cele sterile se folosesc la manopere care impun un mediu steril, cum ar fi inserarea implantului dentar sau diverse aditii si augmentari osoase. Manusile de consultatie sunt nesterile si intra in contact cu cavitatea orala in care se gaseste un mediu septic;
– piesele rotative (turbina, contraunghiul, piese speciale si piesa dreapta) sunt cele mai folosite instrumente de lucru in cabinetul stomatologic, deci si cele mai contaminate. In timpul lucrului, „vartejul” de aer generat de rotirea cu viteze cuprinse intre 40.000 si 400.000 de turatii pe minut a rotorului acestor instrumente absoarbe in interiorul pieselor aer, secretii si saliva, intotdeauna contaminate. In cazul in care unitul dentar nu este unul performant care inainte de oprirea rotorului sa genereze automat un flux de aer care sa impinga in exterior elementele absorbite din gura in timpul lucrului, acestea vor ramane in interior producand o contaminare periculoasa. Uzual, din pacate, dupa terminarea lucrului si in vederea pregatirii cabinetului pentru urmatorul pacient, asistenta face o simpla dezinfectare a acestor instrumente prin stergerea lor la exterior cu o substanta dezinfectanta. Exteriorul a fost dezinfectat, insa interiorul? Urmatorul pacient, odata cu actionarea pedalei unitului va primi un flux de aer „incarcat” cu bacterii in cavitatea sa orala. Ganditi-va intotdeauna ca si inaintea dvs., pe scaun a fost tratat un pacient la care s-a lucrat cu aceleasi instrumente rotative.

De aceea, in mod normal, cabinetul sau clinica ar trebui sa detina multiple piese rotative, pe care sa le dezinfecteze, sa le sigileze si sa le sterilizeze prin autoclavare (lucru rar intalnit in Romania). Deasemenea, exista aparate de sterilizare dedicate instrumentelor rotative, care asigura o sterilizare perfecta si rapida a acestora si astfel, tratamente sigure pentru dvs.

Controlul total al infectiilor se obtine prin doua metode – decontaminare si sterilizare

Sterilizarea si controlul infectiilor

– Realizarea un sistem de control al infectiilor nosocomiale implica efectuarea corecta a manipularii, transportului, curatarii, dezinfectiei, inspectarii, impachetarii, sterilizarii si depozitarii intrumentelor.

Transportul instrumentarului

– In mod normal, cabinetele stomatologice ar trebui sa aiba o incapere separata de restul spatiului dedicat tratamentelor unde instrumentarul sa fie reprocesat. Asta deoarece, curatarea, sterilizarea si depozitarea instrumentarului in aceeasi incapere cu cabinetul de tratamente, creste riscul de contaminare incrucisata. Depozitarea instrumentelor de unica folosinta (ace, lame de bisturiu, etc.) se depoziteaza in recipienti speciali, in sala de tratamente si se predau catre firme specializate in colectarea deseurilor periculoase in vederea incinerarii (directiva CE 2000/76).

1. Curatarea instrumentarului

– Dupa utilizare, instrumentarul , este introdus in bai speciale cu substante puternic dezinfectante (enzimatice si non-enzimatice). Recipientii sunt adusi in sala de sterilizarea iar instrumentarul este scos fara a fi atins, clatit si depus in casete speciale unde sunt curatate cu ajutorul ultrasunetelor. La Implantodent, curatarea instrumentarului se face in zona de receptie a camerei de sterilizare si se realizeaza automatizat in aparatul Multisteril.
Prin dezinfectie se distrug bacteriile, virusii, ciupercile microscopice, algele microscopice.
Nu sunt distruse prin dezinfectie: sporii, toxinele, prionii.
Cele mai raspandite infectii existente în spitale – clinici (69% dintre acestea), NU PRODUC SPORI. Deci printr-o spalare-dezinfectie corecta, eficienta, sunt distruse cel putin 69% din infectiile noscomiale (infectii dobandite in perioada spitalizarii).

sterilizare-10

Curatarea manuala

– Se face sub jet de apa curata cu perii speciale, indepartandu-se stratul gros de murdarie.Curatarea manuala este de o eficienta scazuta deoarece nivelul de reducere a micro-organismelor pe suprafata instrumentarului este de doar 1:100. De aceea, metoda se foloseste numai pentru inlaturarea grosiera a murdariei . In urma curatarii manuale multe articulatii si suprafete ascunse nu se vor curata iar rezultatul curatarii este crucial pentru desfasurarea in continuare a procesului de sterilizare (daca instrumentele nu sunt curate ele nu se vor dezinfecta si steriliza).

Curatarea cu ultrasunete

– Pentru o mai buna curatare, instrumentarul curatat manual este introdus in baia cu ultrasunete care desavarseste procesul de curatare. Aceasta utilizeaza substante dezinfectante si unde sono cu frecvente imperceptibile de auzul uman pentru a forma microbule oscilante, generand procesul numit cavitatie, care indeparteaza depunerile de sange si crustele de pe suprafata instrumentarului, dar si din locuri greu accesibile (cavitati, canale, orificii). Instrumentarul se curata deschis pana in cel mai mic detaliu. Eficienta este maxima in curatarea instrumentarului de depuneri greu de indepartat (depuneri de ciment, ghips, rugina etc.) din locuri greu accesibile (articulatii, cavitati, geometrie dificila, etc.).

2. Spalarea si dezinfectia instrumentarului

Dezinfectia termica – masina automata de spalat si uscat instrumentarul

– Spalarea finala se realizeaza obligatoriu cu ajutorul masinii de spalare – dezinfectie (Standardul EN 15883). Standardul este obligatoriu pentru tarile Uniunii Europene. Dezinfectia instrumentelor se realizeaza termic (apa fierbinte la 90° C timp de 1 min.). Este o metoda este eficienta, rapida, ecologica si economica.
– Instrumentarul este scos din baia cu ultrasunete si introdus in masina de spalat si uscat instrumentarul (dispozitiv medical, net diferit de masinile de uz casnic). Aici, agentul termic (apa fiarta) spala perfect instrumentarul si apoi il usuca, garantandu-ne o dezinfectie perfecta.

3. Impachetarea instrumentarului

– Dupa ce instrumentarul a fost supus procesului de spalare-dezinfectie acesta trebuie inspectat, lubrefiat si impachetat. Numai in urma parcurgerii acestor pasii el este pregatit pentru sterilizare. Casetele cu instrumentele dezinfectate sunt introduse in folii speciale, prevazute cu markeri de sterilizare iar foliile sunt termosigilate. Pe acestea sunt lipite etichete unde este inscriptionata data si ora sterilizarii.

sterilizare-12

4. Sterilizarea

Este procesul prin care sunt distruse sau eliminate atat microorganismele cat si sporii acestora, rezultatul fiind starea de sterilitate. Normativa EN 554 defineste sterilizarea ca fiind procesul in urma caruia probabilitatea de existenta a unui microorganism (inclusiv a unuia in stare vegetativa – spor) sa fie mai mica de 1 la 1.000.000.
– Dupa sigilare, instrumentele sunt introduse in autoclave, masini de sterilizare care utilizeaza ca agent presiunea aburului. Dupa ce este selectat programul dorit, sterilizarea se realizeaza automat. La sfarsitul ciclului de sterilizare, imprimantele autoclavelor tiparesc un document de buna executie a procesului, care este arhivat in dosarul de sterilizare. Am eliminat riscul intreruperii ciclului de sterilizare datorat penelor de curent prin achizitia unui generator de curent trifazic complet automatizat .

sterilizare-13
– Pentru controlul total al procesului de sterilizare, clinica Implantodent foloseste indicatori chimici si biologici de sterilizare. Cel mai performant este testul Bowie & Dick. Acesta este un test foarte sensibil folosit pentru evidentierea aerului rezidual periculos sau a gazelor inerte din camera de sterilizare. Aerul rezidual sau gazele inerte pot periclita procesul de sterilizare.
Cerneala indicatoare isi schimba culoarea din albastru deschis in roz atunci cand este expusa anumitor parametrii de sterilizare. Schimbarea culorii este completa si uniforma.
Pachetul test de unica folosinta Bowie & Dick asigura securitate maxima monitorizarii sterilizarii. Se poate aprecia usor corectitudinea evacuarii aerului precum si asigurarea cantitatii corespunzatoare a aburului (concentratie non-critica a gazelor inerte). Numai sterilizatoarele care lucreaza corect vor putea trece testul Bowie & Dick, atunci cand se foloseste noul pachet test de unica folosinta Bowie & Dick…

 

Toate aceste masuri sigure de decontaminare conduc cu certitudine la inlaturarea oricaror suspiciuni privind riscurile de imbolnavire din cabinetul stomatologic.